Fasada jak japońska tapeta

Fasada jak japońska tapeta

Dostęp do domu zapewnia tylko wąska ścieżka, co stwarza atmosferę jak w zamku, a nie w zatłoczonym otoczeniu, z fasadą przypominającą płaskorzeźbę i niewielkimi otworami, które pomagają trzymać gapiów na dystans. We wnętrzu natomiast panuje atmosfera gościnności, z całkowicie otwartymi przestrzeniami na obu kondygnacjach i swobodną cyrkulacją dzięki dwóm klatkom schodowym.

Najważniejszym warunkiem projektu była prywatność. Realizowany budynek znajdował się w obszarze miejskim, wciśnięty między stojące już domy i ich przybudówki. Projekt realizowany był etapowo i inwestorzy nie ułatwiali sprawy ponieważ marzyli o  dzieciach. Postawili też warunek ograniczonego budżetu.

Architekci  Dries Vens i Maarten Vanbelle zaprojektowali prostopadłościan, który był bardzo wyrazisty i mógł być zapełniony w zaskakujący sposób. Układ elewacji zaplanowano tak, aby gwarantowała zachowanie prywatności, podobnie jak starannie zaplanowane otwory okienne na parterze, gdzie swobodny widok jest możliwy tylko w południowo-zachodniej części domu, w której znajdują się duże przeszklenia. Na górnym piętrze znajdują się małe okna, przez które nie można zajrzeć do środka. Od wewnątrz otwory te działają jak wizjery i umożliwiają widok na chaotyczny świat zewnętrzny. Światło dzienne dochodzi także przez dach, który jest zbudowany z dwóch metalowych konstrukcji szkieletowych, na których przyspawano metalowe ramy w kształcie litery A, które oszklono z wykorzystaniem przemysłowego oszklenia typu sandwich.

Fasadę wykończono z użyciem cegły Terca Etna ułożonej we wzór płaskorzeźby, która wzmacnia cały charakter budynku. Zamierzeniem było, aby płaskie obszary pokryły się zieloną patyną z upływem czasu. Połączenie wystających cegieł i zielonych obszarów zostało zainspirowane przez wzór na japońskiej tapecie. Dla ułożenia wzoru płaskorzeźby architekci skrupulatnie przestrzegali wymiarów cegły. W programie excel ułożyli wzór, zgodnie z którym poszczególne cegły miały być płaskie lub miały wystawać. Następnie wykonawca ułożył cegły zgodnie z instrukcjami i wzór ujawnił się samorzutnie.

Aby zapewnić pełną kolorystykę, projektanci zaprojektowali otwory okienne ze stali Corten i stolarkę zewnętrzną z drewna afzelia.

Układ wnętrza domu ma zapewnić maksymalną elastyczność. Aby zapewnić korzystną interakcję między przestrzeniami, wejście znajduje się poniżej poziomu parteru, zatem w tej części domu występują trzy kondygnacje. W pozostałych partiach znajdują się dwie otwarte kondygnacje, połączone za pomocą dwóch klatek schodowych, co umożliwia ciągłą komunikację.

  • Architekt: Atelier Vens Vanbelle – Dries Vens i Maarten Vanbelle
  • Inwestor: prywatny
  • Obiekt: dom jednorodzinny
  • Lokalizacja: Veldegem, Belgia
  • Powierzchnia użytkowa: 236 m²
  • Produkt: Terca Etna (na zamówienie)

Dowiedz się więcej

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Nowoczesna architektura na Starych Włochach w Warszawie
Fasada jak japońska tapeta

Skontaktuj się z nami

Konsultacje techniczne

   Doradcy techniczni i handlowi

   Masz inne pytania? Skorzystaj z formularza

0Wynik