Zespół budynków opactwa cysterskiego w Lubiążu jest jednym z najcenniejszych zabytków klasztornych w Europie i największym założeniem cysterskim zwanym arcydziełem śląskiego baroku.
Sięgająca XI wieku historia tego miejsca, na początku prawdopodobnie związana była z zakonem benedyktyńskim, którego miejsce w XII wieku zajęli cystersi. Opactwo ufundował w 1163 roku książę Bolesław I Wysoki. Działalność zakonu w Lubiążu przerwały w I połowie XV działania husytów, którzy najpierw splądrowali a potem spalili zarówno klasztor jak i powstającą w tamtym czasie światynię. W 1498 roku cystersi odzyskali klasztor i przez lata odbudowywali klasztor jednocześnie otaczając go murem obronnym. Na drodze do budowy świetności stanęła reformacja, w czasie której niemal wszyscy bracia zakonni opuścili klasztor. Na początku XVII wieku rozpoczął się prawie 30-letni okres odbudowy i prac renowacyjnych, które tym razem przerwała wojna trzydziestoletnia (1618-1648). Podczas wojny klasztor zajęli Szwedzi i Saksończycy, którzy zdemolowali odrestaurowane wnętrza i wywieźli zbiory biblioteki klasztornej. Po wojnie po raz kolejny Lubiąż wrócił "do żywych". To właśnie wtedy nastąpił największy rozkwit kulturalny, gospodarczy, który trwał blisko 100 lat. Zakon spłacił zobowiązania finansowe i rozpoczął po raz kolejny odbudowę znoszczonych budynów klasztornych, tym razem w stylu barokowym. Ok 1660 roku w Lubiążu pojawia się autor jednych z najcenniejszych prac malarskich - Michael Willmann. To dzięki niemu dolnośląskie budowle w Lubiążu i podległych zakonowi miejscowościach stają się perłami barokowymi. Jego dzieła a także obrazy Mateusza Steinla, Krystiana Bentuma i Feliksa Schefflera i rzeźby Franciszka Mangoldta zdobiły ponad 300 sal.